Pentagram - Jo Nesbo

26.10.16

Tytuł: Pentagram
Autor: Jo Nesbo
Wydawnictwo: Publicat
Data premiery: 2010-10-06
Ilość stron: 376
Tłumaczenie: Iwona Zimnicka

"Dlaczego tak kurczowo przytrzymywać duszę, 
skoro to oznacza, że pęknie serce?"

Z zasady nie czytam kryminałów. Jednak jak wiadomo, człowiek zmienny jest. Kiedy po przeczytaniu kilku młodzieżówek
czy YA/NA mam ochotę przeczytać coś bardziej ambitnego, sięgam wtedy po Jo Nesbo. To jedyny autor, który przekonał mnie, że kryminały nie muszą być nudne.

"Najbardziej typowe dla seryjnego mordercy jest to, 
że to Amerykanin."

 Należę do osób, które książki Jo Nesbo poznają od tych najstarszych. Dzięki temu mam możliwość obserwowania, jak z biegiem czasu rozwija się styl autora. A są postępy w tym temacie! Nesbo z każdą kolejną wydaną książka wprowadza coraz więcej wątków do historii, bohaterów a na dodatek coraz bardziej udaje mu się wyprowadzać czytelnika w pole.

"Dopadną cię wszędzie, tak jak dopadli te trzy dziewczyny w miejscach, 
gdzie czuły się najbezpieczniej. Nie ma żadnej twierdzy. Żadnej zbroi."

Okres urlopowy w pełni. Gdy pojawiają się informacje o morderstwach Harry Hole zmuszony jest połączyć swoje siły z Tomem Waalerem. Zamordowane zostają przypadkowe osoby. Przypadkiem jednak nie można nazwać już tego, że każda z nich ma obcięty palec a na miejscu zbrodni znaleźć można pentagram. Czy ma on coś wspólnego z morderstwami? Czy Harry pomimo swoich problemów z alkoholem zdoła odnaleźć seryjnego zabójce?

"Ciało pozostawało w równowadze, podtrzymywane w pięciu punktach: na dwóch nadgarstkach, kolanach i czole. Kostium, dziwaczna pozycja i odsłonięta pupa przywiodły Harry'emu na myśl sekretarkę szykującą się do oddania się szefowi. Znów stereotypy. 
Przecież nic o tym nie wiedział. Przecież to właśnie ona mogła być tu szefem."

Uwielbiam Jo Nesbo. Nie da się tego ukryć. Obawiam się, że jestem już na takim etapie fascynacji jego twórczością, że nawet gdy powinie mu się noga w którejś z następnych części - mi to nie będzie przeszkadzać. Uwielbiam jego styl, sposób w jaki kreuje bohaterów (a kreacja Harry'ego to już mistrzostwo!) oraz to w jaki sposób pogrywa z czytelnikami udowadniając, że nie tak łatwo być dobrym śledczym. Kto jeszcze nie miał okazji czytać książek Jo Nesbo - powinien czym prędzej nadrobić starty! :)

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Chcę dać temu autorowi jeszcze jedną szansę, ale na razie mi się nie spieszy do jego twóczości. Zastanawiam się po jaką książkę sięgnąć, żeby lektura porwała mnie bardziej niż Czerwone gardło, które trochę mnie nudziło. Podejrzewam, że się gnę po coś z nowszych utworów Nesbo, bo słyszałam, że początki były niezbyt interesujące...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja staram się czytać po kolei, więc widzę, jak z kazdą czescia poprawia warsztat... myślę ze te najnowsze to już w ogole są cuda <3

      Usuń
  2. Muszę w końcu poznać twórczość Jo Nesbo, ale jednak na pierwszy raz nie wezmę się za "Pentagram", bo fabuła nie do końca mnie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń